Відповідно до ст. 28 Закону України "Про виконавче провадження" у разі невиконання боржником рішення майнового характеру у строк, для самостійного його виконання, постановою державного виконавця з боржника стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає стягненню, або вартості майна божника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом.
У разі невиконання боржником у той самий строк рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі 40 неоподаткованих мінімумів доходів громадян з боржника – фізичної особи і в розмірі 80 неоподаткованих мінімумів доходів громадян з боржника – юридичної особи.
У зазначених розмірах виконавчий збір стягується з боржника також у разі повернення виконавчого документа без виконання за письмовою заявою стягувача та у разі самостійного виконання боржником рішення після початку його примусового виконання, зокрема шляхом перерахування коштів безпосередньо на рахунок стягувача.
Виконавчий збір не стягується за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів, стягнення виконавчого збору, накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, відшкодування витрат, пов’язаних з організацією та проведенням виконавчих дій, і стягнення штрафів.
Постанова про стягнення виконавчого збору виноситься при першому надходженні виконавчого документа державному виконавцю. При наступних пред’явленнях до виконання виконавчого документа державному виконавцеві виконавчий збір стягується в частині, що не була стягнута при попередньому виконанні.
Примусове виконання рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України.
З одного боку, виконавчим збором держава компенсує свої витрати по примусовому виконанню судового рішення. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2001 р. "Про порядок використання коштів, отриманих органами державної влади від надання ними послуг у відповідності з законодавством і їх розмірах" — 50 % виконавчого збору спрямовується на відшкодування витрат по проведенню виконавчих дій. Інші 50 % зараховуються в державний бюджет. Проте варто зазначити, що витрати по виконанню рішення, згідно з ст. 43 Закону України "Про виконавче провадження" і п. 4.15.2 Інструкції про проведення виконавчих дій підлягають стягненню з боржника, про що державний виконавець виносить відповідну постанову.
З іншого боку, виконавчий збір можна розглядати як своєрідну штрафну санкцію за невиконання боржником у добровільному порядку вимог виконавчого документа. Виконавчий збір має фіксоване значення, встановлене Законом "Про виконавче провадження" оформлюється постановою державного виконавця та стягується примусово.
Безумовно, виконавчий збір дисциплінує боржника до виконання. Постанова про стягнення виконавчого збору як виконавчий документ, по суті, носить похідний характер.
Таким чином, виконавчий збір — це вид майнової відповідальності боржника, який не виконав без поважних причин у строк, встановлений державним виконавцем для добровільного виконання вимог виконавчого документа.
Державний виконавець Замостянського відділу державної виконавчої служби Вінницького міського управління юстиції СІНЧУК МАРИНА.
Немає коментарів:
Дописати коментар